Home
Schip
Wat doen wij
Arrangementen
Reserveren
Traditionele vaart
Contact

De kiel van de Phoenix is in 1935 gelegd op het eiland Bornholm, Denemarken. De scheepsbouwer H.P. Hansen van de bekende "scheepswerf Svanecke" is in dat zelfde jaar met de schetsen begonnen, hoewel er geen documentatie van is maar een uitgebreid pakket aan tekeningen zal het niet geweest zijn. Type schepen als de Phoenix werden namelijk op basis van ervaring, gevoel en beschikbaarheid van materialen "op het oog" gebouwd. Een echte Bornholmerbåd zo gezegd...
Het schip heeft in haar werkzame jaren altijd als visserschip dienst gedaan en tot 1974 in de Duitse bocht gevaren. Midden de 70'er jaren is ze gekocht door de heer J. Deussen uit Düsseldorf en droeg toen de naam "Heimkehr". In deze periode heeft de heer Deussen, die een machinefabriek had, de huidige motor geplaatst. De oorspronkelijke luchtgestarte één cylinder werd vervangen door de Deutz en is voordat deze in het schip is geplaatst tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald en met duitse grondigheid gereviseerd.

In juni 1988 is het schip overgenomen door de heer P. Lange uit Ekeren, België. Deze had grootse plannen met haar die uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk zijn uitgevoerd met als resultaat dat het schip uiteindelijk in zeer slechte staat kwam te verkeren. De heer Simon Besnard heeft haar gekocht en half verrot uit België gehaald. De motor was het meest waardevolle aan boord op dat moment....

Simon zag de potentie van het schip en heeft haar volledig en grondig gerestaureerd en omgebouwd tot jacht. Haar huidige voorkomen heeft ze gekregen in een aantal restauratie fase's die gestart zijn in 1990. Meer als 4000 uur is aan de restauratie besteed, alle romp delen boven water zijn volledig vervangen evenals een groot deel van het spantwerk. Tevens zijn de dekken aangebracht en zijn het stuurhuis en de roefdak geplaatst. Het schip had een grote verbetering en verandering ondergaan en is toen ook omgedoopt in "Phoenix". De plannen waren er om met haar in het Middellandse zee gebied te gaan varen waar het oa door de grote investering in tijd niet van gekomen is. Het schip werd gerestaureerd verkocht aan de heer Sjaak Tessel die het heeft getuigd met staand wand. Sinds 2004 mag ik mij de trotse eigenaar van de Phoenix noemen, en ook ik heb zo mijn plannen om het schip verder te vervolmaken en in goede conditie te houden.

Er is weinig documentatie over de Phoenix aanwezig muv een aantal oude invoer en belasting documenten. Ik ben naarstig via het net op zoek naar meer gegevens over mijn schip. Indien je mij hierbij zou kunnen/willen helpen of je als toevallige bezoeker het schip herkend en er iets over kan vertellen dan hoor ik dat graag! Via mail zou het makkelijkste zijn! Klik hier voor mijn mailadres!

Gegevens van het schip:

Lengte over alles: 14.50 m
Breedte: 4.95 m
Diepgang: 1.60 m

Stahoogte stuurhut en kajuit: 1.85 m
Doorvaart hoogte zonder mast: 2.85 m
Doorvaart hoogte met mast: 13.50 m

Waterverplaatsing: ca. 18 ton
Balast: zwerfkeien ca. 3 ton

Bouwwijze: overnaads
Bouwvorm: langkiel
Materiaal (romp): hout larix op eiken, 32 mm
Materiaal (dekken): larix


Op haar winterplekje..


Overnaadse bouwwijze van een kotter

Layout van de Phoenix (niet op schaal)
Toelichting op layout

In de voorpiek (2) bevind zich een riant twee persoonsbed. Deze ruimte is echter nog niet verbouwd. Wel een knus plekje maar een beetje comfort is gewenst, in het voorjaar van 2009 ordt dit aangepakt. Onder de kooi in de voorpiek bevind zich de drinkwatertank en de vuilwater opslag. Ondanks dat er voor een schip met de leeftijd van de Phoenix geen wettelijke verplichting is om vuilwater op te slaan, hebben wij een vuilwater opvang installatie aan boord en pompen geen "zwartwater" in het oppervlakte water.In de meeste havens die charterschepen bezoeken zijn al afpomp installaties aanwezig. M.i.v. vaarseizoen 2009 zullen deze ook in veel jachthavens worden geinstalleerd. Wij voeren dan ook het meeste "vuilwater" via het normale riool af.
Naast de dagvoorraad dieseltank, die zich in de machinekamer bevind, is er onder de vloer voor de mast een hoofdtank voor dieselolie gemonteerd.

De indeling van het stuurhuis (7) bevind zich op het achterschip boven de machinekamer.

In de kajuit staat de doorgestoken mast prominent bovenop de kiel.



Er varen op de nederlandse wateren nog slechts een paar andere schepen van dezelfde bouwer/ontwerper rond. Voor zover mij op dit moment bekend althans. Mocht je enkele andere weten dan hoor ik dat graag en zou ik deze graag hier willen publiceren.

zs Frigg
1920, DK, Svaneke, 8 x 3 x 1.25 m.
Gaffeltop tuig, 5 zeilen katoen, 34 m2.
Motor: Sabb G, 10 pk D.


Vlag: Nederlands
Ligplaats: Zeeland

ms Skjold
1913, DK, Lundby, 9 x 3 x 1.10 m.
Mast en rondhouten, geen zeilen.
Motor: Lister JP2 21 pk D 1934

Vlag: Nederlands
Ligplaats:??
Geen schip van Hansen, Svaneke, wel stoer en karakteristiek.

 
 
Home

Schip | Wat doen wij? | Arrangementen | Reserveren | Contact